Als het gaat om het bedenken, maken en het verspreiden van content, doorloop je vijf verschillende stappen. Door deze stappen te volgen krijg je meer grip op jouw content. Ik neem ze even met je door.
1. Bedenk
Eerst halen we de onderliggende boodschap boven tafel. Voor wie is deze bedoeld? Wat wil je precies bereiken? Waarop wil je worden gevonden? We bekijken welke contentvorm(en) het beste passen (binnen het budget) voor het overbrengen van jouw boodschap, jouw verhaal. Dit verhalen we naar een contentstrategie.
2. Plan
De contentvormen zijn bepaald en er is nagedacht over wanneer en op welke plek de content moet komen. Zijn er meerdere contentelementen die gedurende een bepaalde (langere) periode geproduceerd en geplaatst moeten worden? Dan in het handig om de inhoud per element kort te beschrijven en een planning te maken. Dit is ook het moment om externe specialisten in te plannen en te laten aanhaken waar nodig.
3. Maak
Aan de slag! De content wordt gemaakt en online geplaatst dat deze goed vindbaar is voor jouw doelgroep. Denk aan een pakkende kop, SEO-proof tussenkoppen en de nodige doorlinks in de tekst. En heel belangrijk: voeg metadata toe. Google vindt dat fijn en beloont dat met een betere vindbaarheid van jouw artikel. En dat betekent meer pageviews en conversie.
4. Distribueer
Dacht je dat je nu klaar was? Nope! Nu volgt het plaatsen van je content op social media. Bij meerdere contentelementen is ook hier een planning raadzaam. Een artikel hoeft echt niet maar één keer te worden geplaatst op LinkedIn. Plan het meerdere keren in en belicht iedere keer weer iets anders uit het verhaal. En heel belangrijk, tag je bedrijfsnaam of degene die is geïnterviewd. Wees niet te bescheiden: verspreiden, verspreiden, verspreiden. Heb je echt een goed en uniek verhaal? Zoek dan de (vak)pers op. En vergeet niet om het artikel ook in je eigen nieuwsbrief te plaatsen.
5. Evalueer
Meten is weten. Onderzoek het bereik en de pageviews. Is die nog onvoldoende? Pas de contentstrategie aan. Deel de content nog een keer op social media. Stuur een gerichte mailing uit om het artikel onder de aandacht te brengen of schakel collega’s in om het artikel te liken en te delen op social media. En vergeet niet om naar verloop van tijd de content op te frissen en erbij te zetten dat het artikel is geüpdatet. Ook dat vindt Google fijn.
Ik hoop dat je wat hieraan hebt. Meer weten of hulp nodig? Neem gerust contact op!
Bel of app 06-44326613 of gebruik het contactformulier.
De plek voor contentcreatie, communicatie advies en project coördinatie.
Ik zorg voor grip op jouw content door de ideeën voor verhalen die bij jou stof liggen te vangen of projecten die niet van de grond komen, met een werkend plan daadwerkelijk aan te pakken.
Als het gaat om het bedenken, maken en het verspreiden van content, doorloop je vijf verschillende stappen: Bedenk, Plan, Maak, Distribueer en Evalueer. Ik neem ze even met je door.